JURANG PENCAPAIAN AKADEMIK ANTARA PELAJAR LELAKI DAN PELAJAR PEREMPUAN
Pengenalan
Pendidikan
atau penyampaian ilmu pengetahuan dan kemahiran diperturunkan dari satu
generasi ke generasi yang lain untuk menjamin kesejahteraan ummah. Negara
Malaysia yang tercinta mendokong aspirasi pembelajaran sepanjang hayat dengan
menyokong pendidikan awal hinggalah kepada pendidikan tertiari dan peringkat
pendidikan pasca-siswazah. Pendidikan sepanjang hayat ini amat dititikberatkan
untuk kesejahteraan umat manusia yang holistik (Willet & Eccles, 2011).
Tidak dapat dinafikan bahawa dalam pembelajaran, setiap individu mempunyai
pandangan yang berbeza dari aspek penerimaan ilmu yang diajar. Penerimaan ini bergantung
kepada pelbagai faktor seperti persekitaran tempat belajar, kaedah guru
menyampaikan input, bahan bantu mengajar yang relevan serta jantina, iaitu
perbezaan antara pelajar lelaki dan perempuan.
Jurang
perbezaan pencapaian akademik di antara pelajar lelaki dan perempuan di
peringkat sekolah lagi memberikan kesan yang mendalam terhadap bilangan pelajar
yang mengambil keputusan untuk melanjutkan pelajaran di peringkat universiti.
Ini terbukti apabila jumlah kemasukan pelajar perempuan di Institusi Pengajian
Tinggi Awam di seluruh negara mencatatkan peratusan melebihi 70 sejak
akhir-akhir ini. Selain itu, prestasi akademik yang kurang memberangsangkan di peringkat
sekolah menyumbang kepada penafian peluang pelajar lelaki melanjutkan pelajaran
di peringkat universiti. Fenomena ini jika tidak diubati bakal memberikan impak
yang negatif terhadap perkembangan sosioekonomi negara. Pelajar-pelajar lelaki
sebegini tededah kepada gejala-gejala sosial yang semakin menular dan lebih
berpotensi untuk mengetepikan diri mereka daripada sistem persekolahan lebih
awal lagi. Situasi ini ternyata memberikan cabaran yang tinggi kepada para
pendidik dan sekolah secara amnya dalam usaha meningkatkan pencapaian akademik
pelajar lelaki. Saban hari, isu bilangan
pelajar perempuan yang jauh lebih ramai daripada pelajar lelaki di universiti
semakin merisaukan pelbagai pihak (Fall & Robert, 2012). Perkara ini
sebenarnya bukanlah sesuatu yang baru, malah setiap kali tibanya waktu
perbincangan mengenai pencapaian pelajar di institusi pengajian tinggi, isu
jurang pencapaian akademik antara pelajar berlainan jantina ini kerap menjadi
topik yang hangat diperkatakan.
Kajian
Literatur
Laporan penilaian
antarabangsa terhadap jurang pencapaian akademik antara pelajar lelaki dan
pelajar perempuan merumuskan bahawa pelajar perempuan mencapai prestasi yang
jauh lebih membanggakan jika dibandingkan dengan pelajar lelaki (UNGEI, 2012).
Faktor motivasi dan psikologi dianggap sebagai sebab utama yang mempengaruhi
pencapaian dan pengambilan bahagian kaum lelaki dalam pendidikan. Menurut Li
dan Lerner (2013), institusi pendidikan yang gagal mengambil berat tentang
keperluan psikologi pelajar-pelajar mereka menyumbang kepada penurunan minat
pelajar terhadap bidang akademik terutamanya pelajar lelaki. Tekanan terhadap
pelajaran, terutamanya kepada pelajar remaja lelaki dan perempuan memberi
peluang kepada kewujudan jurang pencapaian akademik di kalangan mereka (Parker
& Salmela-Aro, 2011). Ini membawa kepada penurunan tahap motivasi,
penularan gejala ponteng sekolah dan akhirnya berhenti dari sekolah.
Menurut Nik dan
Salleh (2014), pelajar lelaki lebih cemerlang berbanding pelajar perempuan.
Walau bagaimanapun, golongan pelajar yang paling kurang cemerlang juga
datangnya daripada yang lelaki. Mereka merumuskan bahawa pelajar perempuan
lebih stabil dan sekata dalam mata pelajaran yang diambil iaitu dengan mendapat
keputusan yang tidak terlalu tinggi ataupun rendah. Kedudukan pelajar perempuan
adalah seimbang berbanding dengan pelajar lelaki. Mohd Zuri Ghani dan
rakan-rakan (2010) dalam kajian mereka mendapati bahawa tidak terdapat
perbezaan personaliti kestabilan emosi yang signifikan dalam kalangan pelajar
pintar cerdas akademik berdasarkan jantina tetapi perbezaan yang dikenalpasti
hanyalah dari aspek jenis sekolah. Nurciana Nasaruddin dan rakan-rakan (2010)
dalam kajian mereka mendapati bahawa pencapaian akademik pelajar lelaki lebih
baik daripada pelajar perempuan. Mereka menyimpulkan bahawa ekologi gender
boleh memberi kesan kepada tingkah laku pembelajaran dan pencapaian akademik
pelajar.
Menurut Amla dan
rakan-rakan (2014) pula, tiada perbezaan jantina yang signifikan dalam
keterlibatan pelajar di sekolah, sokongan pembelajaran dan pencapaian akademik.
Keterlibatan pelajar di sekolah merupakan perantara dalam hubungan jantina dan
pencapaian akademik. Kajian yang dijalankan mengenai jurang pencapaian akademik
mengikut jantina mengetengahkan bahawa kesan gaya pembelajaran serta kemahiran
dan strategi pembelajaran memihak kepada pelajar perempuan daripada lelaki. Gaya
dan kemahiran belajar pelajar perempuan bersesuaian dengan gaya pengajaran guru
perempuan serta persediaan untuk peperiksaan (Zalizan & Hazadiah, 2010). Fenomena
jurang pencapaian akademik yang masih berterusan hingga ke hari ini menunjukkan
bahawa terdapat ketidakseimbangan bilangan pelajar di peringkat pengajian
tinggi. Perkara ini dapat dilihat daripada enrolmen pelajar perempuan yang melebihi
pelajar lelaki di universiti-universiti di Malaysia (Kementerian Pengajian
Tinggi, 2012). Dari aspek penglibatan dalam aktiviti akademik pula, pelajar
lelaki tidak begitu cenderung untuk merancang, memantau dan mengawal aktiviti
dan kemahiran belajar sebagaimana pelajar perempuan (Nor Aniza et al., 2011).
Cadangan
Penyelesaian Isu
Kursus pendidikan
guru dan latihan dalam perkhidmatan yang lebih relevan harus dijalankan di
sekolah, pejabat pendidikan daerah dan jabatan pelajaran negeri. Mereka perlu
memberikan fokus terhadap perbezaan jenis sekolah dan gaya pembelajaran mengikut
jantina. Hal ini demi meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran di bilik
darjah. Kurikulum pendidikan yang lebih sensitif kepada jantina dan
kepelbagaian pelajar harus diberikan penekanan yang sewajarnya. Ibu bapa harus
memainkan peranan mereka dengan menjadi warga yang prihatin terhadap gaya
pembelajaran anak lelaki dan perempuan. Perkara ini akan membolehkan para ibu
bapa menyediakan persekitaran yang lebih sesuai serta memberi motivasi dan
galakan pembelajaran yang difikirkan sesuai.
Oleh sebab pada hari
ini, ramai di kalangan warga lelaki tidak minat belajar, maka pihak Institusi
Pengajian Tinggi harus mengambil kesempatan untuk menawarkan lebih banyak
kursus yang digemari oleh pelajar lelaki. Ini akan menarik minat
pelajar-pelajar lelaki untuk melanjutkan pelajaran mereka ke tahap yang lebih
tinggi. Ceramah-ceramah yang bersesuaian turut dapat diadakan di
sekolah-sekolah untuk memupuk semangat belajar dengan tekun dalam kalangan
pelajar-pelajar terutamanya yang lelaki. Hal ini akan memberikan ruang untuk
persaingan secara sihat antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan sekaligus
mendorong mereka untuk berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mencapai
kejayaan.
Para guru perlu
mempelbagaikan strategi pengajaran mereka dan menitikberatkan kreativiti dan
inovasi dalam pengajaran. Ini harus disesuaikan dengan gaya pembelajaran
pelajar lelaki dan perempuan masing-masing. Guru-guru boleh mengubahsuai
suasana di dalam kelas seperti bunyi, mobiliti dan persekitaran kelas tersebut
secara amnya supaya memenuhi profil gaya pembelajaran yang lebih digemari oleh
pelajar-pelajar lelaki dan perempuan. Justeru itu, guru-guru perlu mengambil
kira situasi serta ruang belajar di dalam kelas untuk mewujudkan suasana yang
lebih kondusif dan selesa dengan keperluan pembelajaran pelajar yang berbeza.
Kesimpulannya,
pihak-pihak yang berkenaan harus berganding bahu dalam usaha mencari jalan bagi
mengatasi masalah jurang pencapaian akademik antara pelajar lelaki dan pelajar
perempuan. Hal ini akan membolehkan kita untuk berdiri sama tinggi dan duduk
sama rendah dengan negara-negara maju yang lain dalam melahirkan modal insan
berminda kelas pertama yang mampu meletakkan nama negara Malaysia yang tercinta
di persada dunia.
Disediakan oleh,
DURGA A/P GNANASAGARAN
M20162002185
RUJUKAN
Amla Salleh, Zalizan
M. Jelas, Norzaini Azman, Rohana Jani, Ramlah Hamzah, Izwan Mahmud, Zaleha Ab.
Hamid, Hanizah Hamzah & Hutkemri. (2014). Perbezaan gender dalam sokongan
pembelajaran dan pencapaian akademik: peranan perantara keterlibatan murid di
sekolah. Malaysian Journal of Learning
and Instruction. 11, 237-262.
Fall, A.M., &
Roberts, G. (2012). High school dropouts: Interactions between social context,
self-perceptions, school engagement and student droput. Journal of adolescence, 5, 787-798.
Kementerian
Pengajian Tinggi. (2012). Enrolmen pelajar di IPTA dan IPTS mengikut bidang
pengajian 2010 dan 2011. Retrieved from: http://www.mohe.gov.my.
Li, Y., &
Lerner, R.M. (2013). Interrelations of behavioural, emotional and cognitive
school engagement in high school students. Journal
of Youth and Adolescence, 42(1), 20-32.
Mohd Zuri Ghani, Nik
Rusila Nik Yaacob, Azman Che Ahmad, Rahimi Che Aman & Zainuddin Mat Isa.
(2010). Perbezaan personaliti kestabilan emosi dalam kalangan pelajar pintar
cerdas akademikberdasarkan jantina dan jenis sekolah. Retrieved from:
https://www.researchgate.net/publication/291998062_Perbezaan_Personaliti_Kestabilan_Emosi_dalam_Kalangan_Pelajar_Pintar_Cerdas_Akademik_PCA_berdasarkan_Jantina_dan_Jenis_Sekolah?enrichId=rgreq-d6a6cc6926657288e892180f377b11c5-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzI5MTk5ODA2MjtBUzozMjI0NTE5OTU1OTQ3NTRAMTQ1Mzg4OTk1NDU0Mw%3D%3D&el=1_x_2&_esc=publicationCoverPdf
Nik Syuharul &
Salleh Amat. (2014). Kajian terhadap perbezaan pencapaian SPM pelajar lelaki
dengan pelajar perempuan dan faktor yang mempengaruhinya. Retrieved from:
http://digilib.unimed.ac.id/4784/1/Fulltext.pdf
Nor Aniza Ahmad,
Zalizan Mohd Jelas & Manisah Mohd Ali. (2011). The relationship of learning
styles and strategies based on gender and type of school. International Journal of Learning, 17, 265-278.
Nurciana Nasaruddin,
Zalizan Mohd Jelas & Saemah Rahman. (2010). Jurang pencapaian akademik
mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri. International Journal of Learner Diversity,
2(1), 135-146.
Parker, P.D., &
Salmela-Aro, K. (2011). Developmental processes in school burnout: A comparison
of major developmental models. Learning
and individual differences, 21(2), 244-248.
UNGEI. (2012). Why
are boys underperforming in education : Gender analysis of four Asia-Pacific
countries.
Willet, J. B., &
Eccles, J. S. (2011). The assessment of school engagement: Examining
dimensionality and measurement invariance by gender and ethnicity . Journal of school psychology, 49,
465-480.
Zalizan Mohd Jelas
& Hazadiah M. Dahan. (2010). Gender and educational performance: The
Malaysian Perspective. Procedia social
and behavioral science, 7, 720-727.